Sunday 29 January 2012

Mulakan hari dengan sebuah senyuman..?

Yey itu pastilah kan..bangun jer dari tido,,perkara pertama adalah kita perlu senyum pada diri sendiri...smile to urself.. :) 


Itu adalah perkara pokok yang selalu aku amalkan..bangun jer tido..ha apelagi pegi depan cermin tu dan senyum la...hihi.. itu bukan mengarot ok.,tapi itu adalah permulaan harian hidup kita yang akan dijalani selama 24jam..


So kalau awal2 pagi lagi kita dah senyum, kita sebenarnya telah menyuntik aura2 positif ke dalam diri..jadi kita akan menjadi lebih bersemangat, lebih berguna,penyabar dan lebih terkawal emosi..klo rase2 nak marah pun boleh terbantut..huhu..oo x caya eh,,.?ok try laa buat,sambil senyum tu pasang2 la niat untuk hari tu,,ok arini aku tanak marah,tanak masam muka,nak keje rajin2,nak senyum kat semua orang,nak jadi budak baik,..haa comfirm hati kita akan mengikut kata..


Sebuah senyuman mampu menghilangkan duka dan seyuman juga boleh mengubat sebuah hati yang kelam..Dalam Islam sendiri pun ada cakap,senyum adalah merupakan satu sedekah..dengan sebuah senyuman kita bisa melembutkan hati orang dan mampu mengubah persepsi mereka terhadap kita..apatah lagi kalau dalam pertemuan pertama kita dengan orang tu.


Senyum juga dikaitkan dengan budi bahasa yang baik kan..
Marilah kita amalkan budaya senyum ye..tapi jangan senyum kambing pulak..kang ade pulak kambing yang mengembek...hihi.. senyum yang ikhlas harus lahir dari hati ye adik..kak..abe..(org kelate pggl abg)


Kat ofis pun i dapat tag senyum yang kena pakai kat tudung..malah dulu mase aku bertugas di JKNT pun aku..dorang penah adakan kempen budaya senyum..then my bOs name die en.Marthandan menang dapat trofi sebab ramai orang vote dia sebab dia sangat la baik hati,baik budi bahasa dan paling penting selalu senyum,tak penah pun kitorang tengok dia marah..walaupun dia bos,dan memang dia layak kalau nak marah sebab orang bawahan banyak buat mistakes dan macam2 kerenah manusia dan masalah ofis lagi...


Tapi dia tetap maintain senyum dan tak pernah marah,paling teruk pun dia pegang kepala or eleng2 kepala sebab dah sakit kepala kan..huhuu cian dia,tp bagusnya dia sangat penyabar.. memang i tabik spring kt dia...


~hAve a gReat daY...~
:)

No comments:

Post a Comment